söndag, mars 08, 2009

Recept på Trollmos!


Detta recept fick jag för 19 - nej - snart 20 år sen på BB i Värnamo (där fanns det en hel del nyförlösta mammor som behövde det, vi ska inte gå in på detaljer ...) Jättebra om man behöver hålla magen igång! Riktigt gott oxå faktiskt - tycker jag iaf! Jag brukar ta det i lite fil - mums!

2 dl russin
2 dl katrinplommon i bitar (klipp m sax, smidigt)
1 dl linfrö

Lägges i blöt över natten i 1 liter vatten

Kokas 10 min och därefter tillsätts 1 dl vetekli

Håller sej bra i kylen 1-2 veckor (kanske mer)

Jag brukar köra en "fuskvariant" - blandar lite "på måfå" o häller över kokande vatten o låter det stå över natt, det funkar bra oxå!

2 kommentarer:

  1. Tack snälla du för att du lagt ut detta recept på nätet. Jag, precis som du, fick receptet på Värnamo BB för många år sedan. Tycker också att trollmos är gott men gör det alltför sällan. Blev dock vansinnigt sugen på det nu i sommarvärmen (blandar det med lättfil, svalt och gott) och kunde inte hitta receptet. Vad gör man då? Jo, googlar och ... fann det på din blogg. Tack än en gång! //Karin

    SvaraRadera
  2. Kul att det kom till nytta! Bra för magen! ha en skön sommar Karin :)

    SvaraRadera