söndag, januari 17, 2010

Jag har bakat - kors i taket!


Detta händer inte varje dag, inte varje vecka heller, inte varje månad heller.........
Men idag har tant Inna bakat! Dinkelkaka! Nej inte muffins som i receptet som jag fick av min söta vän på jobbet, Lotta, för det första glömde jag att köpa formar, för det andra hade jag nog iaf varit lat och gjort det i stora bakformar. Sån e jag - så smidigt som möjligt!!!

Gjorde dubbel sats - lagom till 2 formar.
Gott!

Dinkelmuffins
ca 6 stora muffins

2 dl dinkelmjöl
1/2 dl dinkelflingor
1/2 dl vetekli
1 dl solrosfrön
3 msk linfrön
1 dl hackade valnötter
1 msk flytande honung
4 droppar vaniljessens
2 tsk kardemumma
1/2 dl rapsolja
1 dl kesella
3 mosade bananer
2 ägg
2 tsk bikarbonat

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna, mjöl, frön, nötter, bikarbonat och kryddor. Häll i honung, rapsolja, mosad banan och vaniljessens. Vispa samman kesella och ägg. Blanda allt och rör till en smet. Klicka ut smeten i en muffinsform. Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 minuter.

4 kommentarer:

  1. Du är så duktig!! Väntar med spänning på fina kort på renstädat hus!! Ska kolla om jag ser nåt under sängen när dom visar sovrummet :-)!

    SvaraRadera
  2. MMMMMMMMMM, va gott det låter..................

    SvaraRadera
  3. Du är sååå nyttig och dubbladuktig, mycket nyttigare än semlan och allt slask som jag stoppat mig i helgen...men gött var det;))
    kram bibban

    SvaraRadera
  4. Oj! Det där lät ju riktigt nyttigt! Får jag testa!

    SvaraRadera